savunmahavacılıkteknolojipolitikaanalizmevduatkriptosağlıkkoronavirüsenflasyonemeklilikötvdövizakpchpmhp
DOLAR
35,1981
EURO
36,7471
ALTIN
2.968,65
BIST
9.724,50
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Hafif Yağmurlu
6°C
Ankara
6°C
Hafif Yağmurlu
Pazar Parçalı Bulutlu
9°C
Pazartesi Yağmurlu
10°C
Salı Yağmurlu
8°C
Çarşamba Hafif Yağmurlu
8°C

HARP OYUNU & ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ

HARP OYUNU & ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ
A+
A-

Tayvan İşgali – Alınan Dersler

HARP OYUNU & ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ

Bir harp oyununun başarısı oyuncuları zorlama kabiliyeti ile ölçülür. Karşılıklı mutabakata dayalı doğrulayıcı bir tatbikat veya müzakerenin aksine, titizlik ve dikkat gerektiren entelektüel bir faaliyet olduğundan uygun hazırlık ve icra gerektirmektedir.

Ercan Caner, Sun Savunma Net, 05 Eylül 2023



Harp oyunu, neyin işe yaradığını (kazanmak/başarılı olmak) ve neyin işe yaramadığını (kaybetmek/başarısız olmak) keşfetmeye yardımcı olmak için, tipik olarak nispeten düşük maliyetle, yapılandırılmış ama entelektüel olarak özgürleştirici başarısızlığa karşı güvenli ortamlar sağlayan bir karar verme tekniğidir.

Bir harp oyunu, yapılandırılmış bir formatta sunulan ve genellikle hakemlik yapılan veya hükme bağlanan, düşmanca bir meydan okuma ve yaratıcılık sürecidir. Savaş oyunları, oyuncuların karar vermesiyle yönlendirilen dinamik olaylardır. Düşman aktörlerin yanı sıra, bir plana direnen tüm ‘muhalif’ faktörleri içermelidirler. Savaş oyunlarının temelindeki unsurlar aşağıdadır:

  • oyuncular;
  • verdikleri kararlar;
  • yaratılan kurgu;
  • ortak deneyimler ve
  • alınan dersler.

Harp Oyununun Unsurları

Bir harp oyunu, tamamı genellikle bir dereceye kadar mevcut olacak çeşitli unsurlardan oluşur. Hiçbir unsur tek başına bir harp oyunu oluşturmaz. Örneğin, bir simülasyon, sonuçları belirleyen ama harp oyunu olmayan “oyun motoru” sağlayabilir; başka bir deyişle, araçsallık harp oyunu değildir. Bir harp oyununun unsurları aşağıdaki gibidir.

  1. Amaç ve hedefler. İyi düşünülmüş amaçlar ve hedefler, savaş oyunu haline getirilecek bir sorunun uygun şekilde çerçevelenmesini sağlamak için gereklidir.
  2. Ortam ve senaryo. Ortam ve senaryo, tüm oyun oynamanın gerçekleştiği sürükleyici ortamı sağlar.
  3. Oyuncular (ve kararları). Oyuncu kararları tüm savaş oyunlarını yönlendirir.
  4. Simülasyon. Simülasyon bilgisayar destekli, bilgisayarlı veya manuel olabilir. Savaş oyunu içinde yer alan modellerin zaman içinde uygulanmasıdır.
  5. Kurallar, prosedürler ve hüküm verme. Savaş oyunları sağlam kurallar ve prosedürler gerektirir. Hüküm verme, oyuncu etkileşimlerinin sonuçlarını belirleme sürecidir.
  6. Veriler ve kaynaklar. Ortam ve senaryoyu oluşturmak için veriler gereklidir. Ayrıca, tüm simülasyonlar, modellerini doldurmak için verilere ve veri kaynaklarına güvenir.
  7. Destek personeli ve alan uzmanları. Uzmanların genellikle bir harp oyununun tasarımına ve sunumuna yardımcı olması gerekir.
  8. Oyun içinde toplanan verilere dayanan analiz, normalde bir harp oyunu sırasında neler olduğunu anlamamıza ve harp oyununun faydalarını pekiştirmemize yardımcı olması için gereklidir.

İlgili Teknikler

Birkaç ilgili teknik, savaş oyunlarını destekleyebilir veya savaş oyunları tarafından desteklenebilir. Bunların hepsi bir dereceye kadar örtüşür ve savaş oyunlarıyla karar verme tekniklerinin ‘araç setine’ katkıda bulunur.

Operasyonel analiz veya operasyon araştırması, yönetici karar vericilere yardımcı olmak için operasyonel sorunların sistematik olarak araştırılmasına araştırma ve analiz yöntemlerini uygulamak için kullanılır. Savunmada, büyük ölçüde MOD içindeki ve operasyonlardaki karmaşık sosyo-teknik sorunlara operasyonel analiz/yönetim araştırmasının uygulanmasını içerir. Çoğu savaş oyunu sonucu, bir düzeyde operasyonel analize dayalıdır. Operasyonel analiz, savaş oyunlarını doğrudan destekleyebilir savaş oyunları ise genellikle operasyonel analizleri planlamaya entegre etmek için kullanılır.

Modelleme ve simülasyon. Model, bir sistemin, varlığın, olgunun veya sürecin temsilidir. Simülasyon, bir veya daha fazla varlığın veya sürecin özelliklerini temsil eden modellerin zaman içinde yürütülmesidir. Zamanın geçişinin önemine dikkat edin: Bir savaş oyunu, oyuncuları kararlarının sonuçlarıyla yüzleşmeye zorlamak için geçen oyun süresini içermelidir. Simülasyonlar şunlar olabilir: canlı; sanal veya yapıcı. En yaygın olarak savaş oyunlarını destekleyen yapıcı simülasyonlar, bilgisayar destekli, bilgisayarlı veya tamamen manuel olabilir.

Kırmızı takım, son kullanıcının daha bilinçli bir karar vermesine veya daha sağlam bir ürün üretmesine yardımcı olmak için bir dizi yapılandırılmış, yaratıcı ve eleştirel düşünme tekniklerinin bağımsız uygulamasıdır. Harp oyunları, tanınmış bir kırmızı takım (red teaming) aracıdır, kırmızı takım uygulaması ise genellikle harp oyunlarını destekler. Ancak ikisi de diğeri için ‘ebeveyn’ tekniği değildir; ‘kardeş’ daha iyi bir terimdir.

Oyuncular Savaş oyunu oyuncuları birden bine kadar numaralandırabilir. Genellikle boyutu ve şekli önemli ölçüde değişebilen hücreler halinde düzenlenirler. Bunların renk ‘kodlaması’ uluslar ve kuruluşlar arasında farklılık gösterir ve bazen karışıklığa neden olur. Kırmızı hücre kırmızı takımla karıştırılmamalıdır. Birlikte çalışabilmelerine rağmen her birinin belirli bir rolü vardır. Bu nedenle, savaş oyunlarında “takım” kelimesinden en iyi şekilde kaçınılır, kırmızı takıma uygulandığı durumlar dışında. Aşağıda önerilen renkler Kırmızı Takım Rehberine uygundur:

  • mavi – dost veya müttefik kuvvetler;
  • kırmızı – karşıt güç(ler);
  • turuncu – silahlı devlet dışı aktörler;
  • siyah – organize ve uluslararası organize suçlular;
  • yeşil – yerli güvenlik güçleri;
  • kahverengi – tarafsız aktörler veya sivil nüfus; Ve
  • beyaz – ulusal ve uluslarüstü siyasi örgütler ve diplomatlar, insani yardım kuruluşları, uluslararası kuruluşlar ve sivil toplum kuruluşları.

Örnek Olay İncelemesi

Aşağıdaki örnek olay, giderek karmaşıklaşan ve farklı tehditlerin ortaya çıktığı savaş alanında; taktik, operatif ve stratejik seviyelerde, kara, hava, deniz, uzay ve siber/sayısal ortamlarda harp oyunlarının önemini ortaya koymaktadır.

ABD Ordusu tarafından 2020 yılı sonbaharında yapılan bir harp oyununda; Çin Halk Cumhuriyeti’nin olası Tayvan işgaline karşı hareket tarzlarını ortaya koymak maksadıyla büyük bir harp oyunu icra edilmiştir. Harp oyunu sonunda varılan sonuç böyle bir işgalin ancak; girilmesi çok zor olan bölgelere nüfuz edebilen gelişmiş savaş uçakları, algılama görevi yapan insansız hava araçları, güdümlü mermiler bırakan yük uçakları ve modern savaş alanında henüz görülmeyen diğer yeni teknolojiler ile önlenebileceği olmuştur.

Harp oyununda, zaferin ağır bedellerin verildiği, büyük kayıplarla kazanabilecek bir Pirus zaferi olduğu görülmüştür. Birçok personel ve donanım kaybı sonrasında ABD ordusu, Çin kuvvetlerini tek bir noktada hapsederek Tayvan’ın Çin tarafından tamamen işgal edilmesini engellemeyi başarmıştır.

İllüstrasyon: Aaron Provost – TASK & PURPOSE

Harp oyununda simüle edilen çatışmada kullanılan hava kuvvetleri, günümüzde kullanılmakta olan veya yakın gelecekte realize edilmesi planlanan hava kuvvetleri değildir. B-52 bombardıman uçakları gibi eski uçaklar ve F-35 Müşterek Taarruz Uçağı (JSF-Joint Strike Fighter) gibi çok daha yeni uçaklar, kazanılan Pirus zaferinde rol oynamış olsalar da, harp oyunu esnasında öne çıkan sonuç; nihai zaferi sağlayan birçok önemli teknolojinin henüz üretim aşamasında olmadığı ve hatta Pentagon tarafından geliştirilmesinin dahi planlanmadığı olmuştur.

Her şeye rağmen Sonbahar 2020’de icra edilen büyük harp oyununda, önceki iki yılda düzenlenen ve feci kayıplarla sonuçlanan benzer harp oyunlarına göre büyük bir gelişme de görülmüştür. Çin Halk Cumhuriyeti’ni alt etmek isteyen ABD Hava Kuvvetlerinin 2030 yılına kadar hangi uçak, insansız hava araçları, ağlar ve diğer silah sistemlerine ihtiyaç duyduğu net bir şekilde ortaya koyulmuştur.

ABD Hava Kuvvetleri strateji, entegrasyon ve gereksinimlerinden sorumlu genelkurmay başkan yardımcısı Korgeneral Clint Hinote, harp oyunu sonuçlarını değerlendirdiği demecinde Çin’in büyük bir hızla yenilendiğini ve ABD Hava Kuvvetlerinin de değişmesi durumunda kazanabileceğini ifade etmiştir.

2018 ve 2019 yıllarında gerçekleştirilen benzer harp oyunlarında ABD Hava Kuvvetleri feci bir şekilde başarısız olmuştur.

2018 yılında oynanan tatbikat senaryosunda, ABD Hava Kuvvetleri’nin günümüzde kullandığı mevcut kuvvet Güney Çin Denizi’ne gönderilmiş, ancak sonuç savaşın rekor sürede kaybedilmesi olmuştur. 2020 yılında oynanan Tayvan işgal senaryosunda, hava kuvvetleri uçakları muharebe sahası içinde ve uzak mesafede kalan iki farklı uçak timlerini kullanmayı denemiş, sonuç yine yenilgi olsa da karar vericiler hangi en uygun yetenekler karışımını bulmaya daha yaklaşmıştır.

2018 ve 2019 yıllarındaki harp oyunlarından elde edilen bulgular ABD Hava Kuvvetleri’nin 2020 yılında icra edilen harp oyununda muharebe sahasına sürmesi gereken unsurları belirlemesine yardımcı olmuştur. 2020 Harp Oyununda önemli bir gelişme yaşanmış ve Çin’i simüle eden kırmızı takımın komutasından sorumlu subay, oyun alanına baktığında, Tayvan’ı işgal etmeyi reddetmiştir. Bilindiği gibi Çin Halk Cumhuriyeti, Tayvan’ı kendi egemenlik bölgesi altında görmektedir ve anakara ile birleştirmeye yemin etmiştir.

Çin’i temsil eden kırmızı kuvvet komutanı senaryodaki kuvvet konuşlanmasını karşılaştırarak her ne kadar Tayvan’ı işgal etmenin mantıklı olmadığını söylese de Çin’in Tayvan’ı işgal harp oyunu oynanmıştır. Harp oyununda ABD Hava Kuvvetleri, ABD ordusunun ve müttefiklerinin belirli mali ve teknolojik zorlukların üstesinden gelmekte başarılı olacağına dair birkaç temel faraziyede bulunmuştur.

Bu faraziyeler arasında; ABD ordusunun gelecekte devreye sokmayı planladığı, silahlı kuvvetlerin geçmişte birbirleriyle bağlantısı olmayan sensörler ve avcı uçakları arasında veri gönderimini sağlayacak olan Müşterek Tüm Alan Komuta ve Kontrol (Joint All-Domain Command & Control) konseptini devreye soktuğu kabul edilmiştir. Daha geniş olarak bunun anlamı; Hava Kuvvetlerinin, ABD Deniz Kuvvetlerinin Proje Eşleştirme (Project Overrmatch) ve ABD Ordusunun Proje Yakınsama (Project Convergence) gayretlerinin bir parçası olarak tedarik edilen ağlar ve iletişim teknolojileriyle çalışabilen Gelişmiş Savaş Yönetim Sistemini (Advanced Battle Management System) devreye sokmasıdır.

Faraziyelerden bir tanesi de Tayvan’ın M1A2 Abrams tankları ve F-16V savaş uçaklarıyla birlikte insansız hava araçları ve elektronik harp savaş donanımını satın almanın yanı sıra Patriot hava savunma sistemlerini modernize etmeyi de kabul ederek savunma harcamalarını artırmış olmasıdır. Faraziyelerden belki de en önemlisi ise, ABD Hava Kuvvetlerinin şu anda bütçe ve tedarik planlarında dahi yer almayan, farklı teknolojileri kullanan kavramsal bir güçle savaşmış olmasıdır.

Soldan sağa; F-15C Eagle, F-15E Strike Eagle ve F-15EX Eagle II, Kaynak: USAF

Ayrıca, çatışma başlamadan önce ABD hava Kuvvetleri, hem operasyonel kapsama alanını hem de komuta-kontrol yapısını ayrıştırmak için adımlar atmıştır. Operasyonel üslerin savaş esnasında kullanabilmesi maksadıyla, Pasifik bölgesindeki havaalanlarına pistlerin sağlamlaştırılması ve uzatılması için yatırımlar da yapılmıştır.

Korgeneral Hinote, kitlesel kayıpları önlemek maksadıyla hiçbir havaalanının %50’den fazla doldurulmadığını, o havaalanının kaybedilmesi durumunda bütün filonun kullanılmaz hale gelmesini bu yöntemle önlediklerini ifade etmektedir.

Son olarak; kara, deniz ve hava harekât alanları için ayrı komuta organizasyonları oluşturmak yerine Hava Kuvvetleri 5-30 kişilik gruplardan oluşan küçük komuta-kontrol ekipleri oluşturmuştur. Bu ekiplerin üyeleri, elde taşınabilen tabletler gibi taşınabilir teknolojiyi kullanarak bütün savaş alanını görebilme ve kuvvetleri yönlendirme imkân ve kabiliyetindedir.

Harp oyunuyla ilgili ayrıntılara giren Korgeneral Hinote, kuvvetlerin komutasının kaybedilebileceğini, ancak bunun hiçbir zaman yenilgi anlamına gelmediğini ifade etmektedir. Kırmızı kuvvetlerin Pearl Harbor’daki Müşterek Üssü imha edebileceklerini ve oynanan bütün harp oyunlarında bunu başardıklarını söyleyen Korgeneral Hinote’ye göre düşman, muharebe sahasının çeşitli yerlerine yerleştirilen komuta-kontrol unsurlarını asla tamamen ortadan kaldıramayacaktır.

Harp Oyunundan Elde Edilen Bulgular

2020 Harp Oyunundan elde edilen verilere göre ABD Hava Kuvvetleri’nin ihtiyaç duydukları aşağıda sıralanmıştır.

Taktik Hava Aracı

ABD Hava Kuvvetleri camiası, yaşlanan taktik uçak filosunu, Rusya ve Çin’deki rakipleriyle savaşabilmek için gelişmiş savaş uçaklarıyla uygun maliyetle değiştirme konusunda ikiye bölünmüş durumdadır.

Ortada iki seçenek vardır; bunlardan birincisi ABD Hava Kuvvetleri’nin envanterindeki A-10, F-16 ve bazı F-15C/D modeli savaş uçaklarını beşinci nesil F-35 JSF’lerle değiştirmek, ikincisi ise F-35 ile yeni dördüncü nesil F-15EX savaş uçaklarının birlikte kullanılmasıdır.

Bu anlaşmazlık, en eski F-16 savaş uçaklarının F-35’ler ile değiştirilmesi yerine, yıllardır planlandığı gibi yeni ve daha az maliyetli, hayalet özelliklerine sahip olmayan bir savaş uçağı üretilmesi fikrinin ortaya atılmasıyla daha da alevlenmiştir.

ABD Hava Kuvvetleri hâlihazırda, 2023 yılı bütçesinde yer alan rekor sayıdaki 1,763 adet F-35 alımı bütçesinde kesintiye yol açabilecek yeni bir taktik uçak üzerinde çalışmalarını sürdürmektedir.

Korgeneral Hinote bu kararın bu yıl içinde verilmesinin zorunlu olmadığını, ancak harp oyunu esnasında her bir uçağın oynadığı rollerin yürütülen çalışmanın sonuçlarını büyük ölçüde etkileyebileceğini ifade etmiştir.

Harp oyunu esnasında ABD Hava Kuvvetlerinin gelecekteki avcı uçak envanteri dört tip uçaktan oluşmaktadır. Bunlardan üçü hâlihazırda devam etmekte olan programlardır.

  • Girilmesi oldukça zor olan sahalara nüfuz edebilen çok gelişmiş Yeni Nesil Hava Hâkimiyeti (NGAD – Next Generation Air Dominance Aircraft) hava aracı ve ilgili sistemleri.
  • Kısa menzildeki hedeflere taarruzda üzerine büyük görevler düşen Lockheed Martin firması imali F-35 Joint Strike Fighter.
  • Çoğunlukla savunma görevleri icra eden ancak daha uzun menzilli hedefleri vurabilmek için uzun menzilli füzeler ve hipersonik füzeler de yüklenebilen Boeing F-15EX.
  • Son olarak, ABD Hava Kuvvetleri anavatan ve üs savunması maksatlarıyla, terörle mücadele görevlerinde de kullanılabilen bir taktik hava aracı da kullanmaktadır. F-16 savaş uçaklarının Dördüncü Nesil+ uçaklarıyla değiştirilmesini öngören bir plan hâlihazırda hava kuvvetlerinin bütçe planlarında yer almamaktadır.
  • Korgeneral Hintoe’ye göre hava kuvvetleri yetkilileri F-35 savaş uçağını, düşman hava sahasına sızacak ve düşmanın kara-hava füzeleri ve diğer tehditlerini görülmeden etkisiz hale getirecek savaş uçağı olarak görmüştür. Bununla birlikte, harp oyunundan elde edilen bulgular, F-35 savaş uçaklarının kendilerine eşlik eden havadan ikmal tanker uçakları olmadan bu görevleri başaramayacağını ortaya koymuştur. Başlangıçta F-35 savaş uçaklarına verilen bu görev artık, çok daha uzun süre havada kalabilme kabiliyetleri nedeniyle NGAD tarafından yerine getirilecektir.
  • Harp oyununda F-35 modeli savaş uçakları Çin su üstü gemileri ve yer hedeflerine taarruz maksatlı kullanılmış ve ABD ile Tayvan’a ait savaş donanımını Çin savaş uçaklarına karşı korurken, aynı zamanda seyir füze savunması da sağlamıştır.

Harp oyununda kullanılan F-35 JSF savaş uçakları, geliştirilmekte olan daha modern F-35 Block 4 uçaklarıdır ve radar ve elektronik sistemlerinde de ‘‘Tech Refresh 3’’ olarak bilinen bir dizi yeni bilgi işlem donanımı ve yeni silahlara sahiptirler.

Korgeneral Hintoe’nin özellikle altını çizdiği bir husus; F-35 savaş uçaklarının şu anki konfigürasyonu ile harp oyununa dâhil etmeyi hiç düşünmedikleridir.

Dronlar ve Daha Çok Dronlar

General Atomics MQ-9 Reaper ve Northrop Grumman RQ-4 Global Hawk ABD Hava Kuvvetleri’nin eski dron envanterinin çoğu, 2000’li ve 2010’lu yıllarda, ABD’nin rakiplerinin önemli bir elektronik harp veya karşı hava imkân ve kabiliyetlerinin olmadığı Orta Doğu savaş alanlarında kullanılmıştır. Ancak 30 yıl sonra Çin gibi bir rakiple yapılacak savaş, çok daha gelişmiş ve hayatta kalabilme imkân ve kabiliyetine sahip dronlar gerekmektedir.

Çin Halk Cumhuriyeti ile yapılacak olası bir savaşta hayatta kalma şansının olmadığı değerlendirilen RQ-4 Global Hawk insansız hava aracı.

İcra edilen harp oyununda ABD Hava Kuvvetleri ya geliştirilmekte olan ya da henüz satın alma planlarında dahi olmayan dronlar kullanılmıştır.

Otonom Loyal Wingman insansız hava araçları, girilmesi zor hava sahalarında savaş uçaklarıyla birlikte uçmuş ve insanlı hava araçlarına ilave ateş gücü ve sensör verileri sağlamıştır. Harp oyununda kullanılan Boeing firması imali Loyal Wingman, Korgeneral Hinote’ye göre oldukça etkileyici bir silah sistemidir.

Hava kuvvetleri harp oyununda, Tayvan Boğazı boyunca bir ağ oluşturan bir dizi küçük, gözden çıkarılabilir ve ucuz insansız hava aracı kullanmıştır. Bu dronların çoğunluğu algılama görevinde kullanılsalar da içlerinden bazıları Çin anakarasından boğaz boyunca hareket eden küçük gemileri vurabilecek silah sistemleriyle donatılmıştır.

Korgeneral Hinote harp oyunu bulgularına göre, Tayvan’dan kalkış yapan ve uzak mesafelere uçmaları gerekmeyen ve üzerlerinde bir veya iki sensör bulunan ağa bağlı dronlardan yüzlercesinin satın alınarak etkin bir şekilde kullanılabileceğinin altını çizmektedir.

Harp oyununda ABD Hava Kuvvetleri, ikinci ada zincirinde Guam’daki Andersen Hava Kuvvetleri Üssü gibi merkezlerden, düşük maliyetli atış imkân ve kabiliyeti olan dronları kullanmıştır. Hava Kuvvetleri tarafından halen test edilmekte olan Kratos XQ-58A Valkyrie insansız hava aracı harp oyununda gemiler, uçaklar ve yerdeki hedeflere karşı kullanılmıştır. Bu dronlar, gözden çıkarılabilecek kadar ucuzdur ve muharebe kayıpları komutanlar için büyük bir sorun teşkil etmemektedir.

Harp oyununda daha uzak mesafeler için Hava Kuvvetleri; Korgeneral Hinote’nin Çin ile bir çatışmadan sağ çıkamayacağını söylediği RQ-4 Global Hawk’ların yerini alması planlanan, şu anda konsept aşamasında olan insansız hava araçlarını kullanmıştır.

RQ-4 Global Hawk’ların yerini alması planlanan insansız hava araçları harp oyununda istihbarat, keşif ve gözlem görevlerine odaklanmak yerine, bir uzun menzilli iletişim nodu olarak kullanılmıştır.

Korgeneral Hinote, harp oyunu bulgularına dayanarak; mevcut yetenek boşluğunun net bir şekilde görüldüğünü, mevcut havadan erken uyarı ve kontrol uçaklarıyla yapılamayan görevlerin insansız hava araçlarıyla çok daha etkin bir şekilde yapıldığına dikkat çekmektedir.

C-5 Galaxy Nakliye Uçağı

Bombardıman Uçakları, Yakıt Tankerleri ve Havadan Nakil

Harp oyunu esnasında ne Çin, ne de ABD nükleer silah kullanmamıştır. Korgeneral Hinote, ABD’nin olası bir nükleer saldırısına misilleme yapmak için gerekli nükleer silahlara sahip olduğu konusunda Çin’i inandırıcı bir tehdit sunulduğunu ifade etmektedir. Bununla birlikte, B-21 ve B-52 bombardıman uçakları senaryo esnasında konvansiyonel ateş gücü sağlayarak aktif roller oynamıştır. B-21 bombardıman uçakları girilmesi zor ve tehlikeli bölgeler girerken, B-52 uçakları uzak mesafelerde kalmıştır.

Harp oyunu ve savaş başladığında, Çin ve ABD ordularının karşı tarafın füze tehdidi ortamında hava ikmal görevlerini yürütmesi iyice zorlaşmıştır. Harp oyunundan alınan ders; ABD Hava Kuvvetleri’nin faaliyet göstermeyi planladığı yerlerde yiyecek, su, tıbbi malzeme ve donanımı (uçak yedek parçaları,  yakıt ve mühimmat dâhil) önceden bulundurmasının kritik olduğunun ortaya çıkmasıdır.

C-17 ve C-130 gibi nakliye uçakları çatışmanın ilk günlerinde insan ve yük taşıma maksatlı kullanılmasa da, bu nakliye uçakları paketlenmiş paletli mühimmatları havadan fırlatarak önemli bir rol oynamışlardır.

Korgeneral Hinote, harp oyunundan alınan en önemli derslerden bir tanesinin de ateş gücünün çok kritik bir rol oynadığının, muharebenin kritik safhasında ilave ateş gücüne her zaman ihtiyaç olduğunun ortaya çıktığını ve C-17 uçaklarından fırlatılan mühimmatın çok işe yaradığı olduğunu ifade etmektedir.

KC-46 yakıt ikmal uçakları da harp oyunu senaryosuna dâhil edilmiş, ancak yüksek tehdit içeren bölgelerden uzak tutulmuştur.

ABD Hava Kuvvetleri harp oyunu esnasında ayrıca, aynı anda birçok uçağa yakıt ikmali yapabilen çok sayıda küçük tankerle büyük miktarda yakıt taşıyabilen büyük tanker kullanma arasındaki dengeyi anlamak için birkaç yeni nesil tanker uçak tasarımıyla deneyler de yapmıştır.

Korgeneral Hinote, harp oyunundan elde edilen bulguların havadan yakıt ikmali konusunda atacakları bir sonraki adımın ne olacağı konusunda yardımcı olacağını ve diğer birçok faktöre bağlı olan bu karar üzerinde çalışacaklarını da ifade etmiştir.

Şimdi Ne Olacak?

İcra edilen kapsamlı harp oyunu sonucu elde edilen nihai sonuç; ABD Hava Kuvvetleri’nin Çin ordusunun Tayvan’ı ele geçirmesini başarıyla engelleyebileceğidir. Ancak ABD’nin Çin gibi bir devletle mücadelesi her iki ülke için de felaket olma potansiyeline sahip sonuçlar doğurabilecektir.

Hem ABD, hem de Tayvan harp oyunu esnasında büyük kayıplar yaşamıştır, ancak Çin ordusundaki kayıplar çok daha fazladır. Korgeneral Hinote harp oyununun gizli olması nedeniyle kayıp rakamlarını paylaşmamış, ancak Hava Kuvvetleri’nin kayıplarının, 2018 yılında icra edilen harp oyununa nazaran çok daha az olduğunu belirtmiştir.

2018 yılında planladıkları savaş mekanizmasının büyük kayıplar verdiğinin altını çizen Korgeneral Hinote, değişimin gerekliliğini vurgulayarak, geçmiş harp oyunlarından alınan derslerin sürekli olarak değerlendirildiğini, aynı hataların yapılmadığını ve bu şekilde gerçek muharebelere hazır olabildiklerini vurgulamıştır.

ABD savaş uçakları, Eielson Hava Kuvvetleri Üssü, Alaska, Elephant Readiness Tatbikatı, 2020. Kaynak: USAF

Harp oyunlarından elde edilen bulgular, bütçe görüşmeleri öncesi ABD Hava kuvvetlerine ışık tutmaktadır ve gelecekteki projeler için Kongre’ye de sunulacaktır. ABD Hava Kuvvetleri Komutanı General Brown, hava kuvvetlerinin teknolojisinde bir devrim yaratmaya çalıştıklarını ve bazı eski uçakların emekli edilerek envanter dışına çıkarılabileceğini ifade etmiştir.

ABD Kongresi her ne kadar hava kuvvetlerinin mevcut kuvvet yapısını azaltma çabasında da olsa, harp oyunlarından elde edilen veriler; bütçe ve geleceğin şekillendirilmesinde ABD Hava Kuvvetleri komuta kadrosunun en büyük yardımcısı olacaktır.

ABD Hava Kuvvetleri liderleri tam bir ikilem içindedir. Bir tarafta bakım ve idame masrafları giderek artan eski nesil platformlar, diğer tarafta ise yeni nesil platformlara yatırım yapma seçenekleri bulunmaktadır.

Göz önünde bulundurulması gereken bir diğer husus ise, envanterden çıkarılacak olan eski sistemlerden elde edilen tasarruflar yeni platformları finanse etmeye yeterli olsa da devam eden operasyonların acil taleplerini karşılayacak kadar hızla operasyonel hale gelemeyecek olmalarıdır.

ABD Hava Kuvvetleri, 2020 yılında icra edilen harp oyununa Kongre savunma komitelerinden temsilcileri de davet etmiş ve harp oyununun sonuçlarını değerlendirme ve geleceğin hava kuvvetlerini şekillendirmede desteklerini almaya çalışmıştır.

Değerlendirme

Gerçek veya gerçek dışı durumları tasvir için tasarlanmış kural, veri ve yordamları kullanan, iki veya daha fazla karşıt kuvveti içeren askeri operasyonların benzetimi olarak tanımlanan harp oyunlarının, bir harp sisteminin tasarım ve geliştirme ile yaşam döngüsü içindeki önemi, sunulan örnek olay incelemesinde net bir şekilde görülmektedir.

Silah sisteminin tasarlanıp geliştirilmesi, en etkin ve verimli şekilde kullanılması ve daha birçok karar; taktik, operatif ve stratejik seviyelerde harp oyunları vasıtasıyla doğru olarak verilebilmektedir. Yukarıdaki örnek olay ışığında, harp oyunlarının aşağıdaki faydaları sağladıkları değerlendirilmektedir:

  • Sistemin son kullanıcıların taleplerine uygun olarak tasarlanması ve geliştirilmesi,
  • Özellikle hava aracı gibi karmaşık birçok alt sistemin ve yeteneğin bulunduğu platformlarda optimizasyon yapılarak, son kullanıcının taleplerini azami ölçüde sağlayan sistemlerin geliştirilmesi,
  • Muharebe sahasında zaferi kolaylaştıracak yeni doktrin ve konseptlerin geliştirilmesi,
  • Taktik, operatif ve stratejik seviyelerde muharebe sahası ve kuvvet yapısının şekillendirilmesi,
  • Düşman ve tehditlere karşı en iyi hareket tarzlarının geliştirilmesi,
  • Mevcut harp silah sistemlerinin etkinliğinin değerlendirilmesi,
  • Tedariki planlanan imkân ve kabiliyetlerin denenmesi,
  • Yeni harp silah ve sistemlerinin mevcut sisteme entegrasyonu,
  • Gerçekçi senaryolar kapsamında kullanıcı/liderler ve birliklerin muharebe etkinliklerinin değerlendirilmesi, geri besleme ile geliştirilmesi,
  • Sistem tedarik projelerinde yetenek paketi ve bütçe önceliklerinin belirlenmesi,
  • Harp silah sistemleri ve donanımının en etkin ve verimli kullanım yöntemlerinin belirlenmesi,
  • Mevcut sistemlerin kuvvetli ve zayıf taraflarının ortaya çıkarılması,
  • Muharebe sahasının bütün alanlarında tehditlere karşı tedbirlerin geliştirilmesi,
  • Stratejik seviyede karar vericilerin tedarik edilmesinin uygun olacağı değerlendirilen silah sistemleri ve donanım konusunda yönlendirilmesi,
  • Mevcut harp silah araçları ve donanımın en etkin kullanma yöntemlerinin ve alternatiflerinin belirlenmesi,
  • Son kullanıcıların teknolojik gelişmelere paralel olarak vizyonlarının genişletilmesi,
  • Komutan ve kullanıcıların maliyet-etkin bir şekilde eğitilmesi,
  • Gerçek harp silah sistemleri ve donanımının yıpranmasının önlenmesi,
  • Özellikle yurtdışına satışlarda son kullanıcılara bir ‘‘katma değer’’ olarak sunulması.
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.