savunmahavacılıkteknolojipolitikaanalizmevduatkriptosağlıkkoronavirüsenflasyonemeklilikötvdövizakpchpmhp
DOLAR
34,2414
EURO
36,9664
ALTIN
2.933,70
BIST
8.855,03
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Açık
16°C
Ankara
16°C
Açık
Cuma Açık
14°C
Cumartesi Çok Bulutlu
13°C
Pazar Az Bulutlu
14°C
Pazartesi Az Bulutlu
12°C

Üretim ve Kalitenin İzlenmesinde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi

Üretim ve Kalitenin İzlenmesinde Artırılmış Gerçeklik Teknolojisi
A+
A-

Üretim ve Kalitenin İzlenmesinde Artırılmış  Gerçeklik Teknolojisi

Yazarlar: Daniel Segovia, Miguel Mendoza, Eloy Mendoza, Eduardo González[1]

Çeviren: Ercan Caner

Cataluña Üniversitesinden bir grup araştırmacı, üretim hattında kullanılan makinelerin komponentlerinin yaydığı titreşimleri matematiksel algoritmalar vasıtasıyla analiz ederek hataları tespit edebilen kablosuz sensörler geliştirmişlerdir.

Giriş

Üretim yapan organizasyonlar, müşterilerine kaliteli ürünler sunmalıdır. Günümüz piyasasında ayakta kalabilmek için üretim organizasyonları, üretim ve kalite süreçlerini sürekli olarak izlemek ve geliştirmek zorundadırlar. Üretilen parça sayısı arttıkça, daha etkin ve etkili kalite kontrol sistemlerinin kullanılması gereklidir, ürün ve süreç kalitelerini  kontrol etmek için Hata Modu ve Etki analizi (FMEA), İstatiki Süreç Kontrol (SPM),  Deney Tasarımı (DoE) ve Toplam Verimli Bakım (TPM) gibi teknikler kullanılmaktadır. Bu kalite tekniklerini kullanan üretim süreci, içlerinden bir tanesi Cp, Cpk olan farklı indekslerle ölçülebilir.

Arızalı bir ürünü  piyasaya sürmek organizasyona çok büyük maddi kayıplara neden olabilir. 1-10-100 Kuralı; bir problemi tasarım/üretim aşamasında düzeltmenin maliyeti bir (1) birim ise, üretim sonrası problemi gidermenin bedeli on (10) birime, hatalar ürünün piyasaya sürülmesi sonrasında müşteri  tarafından belirlendiğinde ise yüz (100) birime çıkmaktadır. Bu kural, National Institute of Standard Technology (NIST) tarafından 2002 yılında yayımlanan ve sonrasında IBM Systems Sciences Institute tarafından sürdürülerek bir rapor halinde açıklanan: bir  hatayı gidermenin ürün piyasaya sürüldükten sonraki maliyeti, hatanın üretim hattında tespit edilip giderilmesine nazaran 100 kat daha fazladır isimli  ‘‘The Economic Impact of Inadequate Infrastructure for Software Testing’’ çalışmadan alınmıştır.

Kalitesiz diye bir ürünü  geri  çağırmak bir organizasyon için çok pahalı bir çözümdür. Buna rağmen, piyasada birçok hatalı ürüne rastlanmaktadır. Örneğin; National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) tarafından yayımlanan bir araştırmaya göre, ABD’de 2014 yılında güvenlik problemleri nedeniyle geri çağrılan araç sayısı 64 milyona yaklaşmıştır. Aşağıdaki tabloda araçların miktarı ve geri çağrılma nedenleri sunulmaktadır.

otomobil-firmalari

Otomobil firmalarının ürün geri çağırma miktar ve zararları

Tabloda görülen otomobil firmalarının zararları göz önüne alındığında, firma-müşteri ilişkisini  yıpratan ve firmalara büyük maddi  kayıplara neden olan hataların azaltılmasının gerekli olduğu görülmektedir. İstatiki Süreç Kontrolu (SPC – Statistical Process Control) ve Altı Sigma metodolojisine dayanan bir  Artırılmış Gerçeklik sistemi bu problemleri önemli ölçüde azaltacaktır. Bu dokümanda sunulan çalışma, Artırılmış Gerçeklik teknolojisinin kalite veri raporlamalarına, Cpk indeksini izleme ve daha kesin karar verme prosesi  sayesinde nasıl katkı sağladığını gösterecektir.Otomobil firmalarının ürün geri çağırma miktar ve zararları

alti-sigma-metedolojisi

Altı Sigma Metodolojisi

Çevirenin Notları: Artırılmış Gerçeklik Nedir?

Artırılmış Gerçeklik, sanal ortam veya daha sık kullanılan ifade ile sanal gerçekliğin değişik bir uygulamasıdır. Sanal Gerçeklik teknolojileri bir kullanıcıyı tamamiyle sentetik bir ortam içerisine sokarlar ve kullanıcı bu sentetik çevre içerisindeyken etrafındaki gerçek dünyayı göremez. Artırılmış Gerçeklik ise aksine resim, ses, video gibi sayısal ve bilgisayar tarafından üretilen bilgileri veya dokunma ve dokunsal hisleri gerçek ortama aktaran bir teknolojidir.

Artırılmış Gerçeklik, teknik olarak beş duyunun geliştirilmesi maksadı ile kullanılabilir, fakat günümüzde en yaygın kullanım şekli görsel yeteneklerin artırılması üzerinde yoğunlaşmıştır. Sanal gerçekliğin aksine AG, sanal nesneleri gerçek dünya nesneleri üzerine bindirerek veya birleştirerek kullanıcının gerçek dünyayı görmesine olanak sağlar. Bu nedenle artırılmış gerçeklik teknolojisi Şekil-1’de görüldüğü gibi gerçek dünyayı sanal görüntü ile değiştirmek yerine gerçekliği zenginleştirmek maksadı ile kullanılır. Artırılmış Gerçeklik tamamen sentetik bir ortam ile tamamiyle gerçek dünyanın bir karışımı veya ara zemin olarak tanımlanabilir.

Artırılmış Gerçeklik (AG), gerçek dünyadaki çevrenin ve içindekilerin bilgisayar tarafından üretilen ses, görüntü, grafik ve GPS (Küresel Konumlama Sistemi) verileriyle zenginleştirilerek meydana getirilen canlı, doğrudan veya dolaylı fiziksel görünümüdür. AG, içinde yaşadığımız dünyadaki bilgilerin bir araç vasıtasıyla elde edilen görüntü ve/veya bilgilerle bir araya getirilerek bir amaç için zenginleştirilmesi anlamına gelmektedir. Zenginleştirilmiş gerçeklik terimini kullanmak daha uygun olmasına karşın artırılmış gerçeklik daha yaygın olarak kullanılmaktadır.

Gerçek dünyanın kamera ile görüntüsünün alınması sırasında, gerçek dünya üzerinde önceden belirlenmiş olan hedef noktalara, bilgisayarda hazırlanmış olan nesnelerin belli noktalarından bağlanması ve oluşan sonucun yazılımlar vasıtasıyla yorumlanarak çıktı görüntüsünün eş zamanlı olarak alınmasıdır. Bir başka deyişle Artırılmış Gerçeklik, gerçek dünyanın, sayısal dünya nesneleri ile doğrudan veya dolaylı fiziksel görünümünün bilgisayar tarafından gerçek zamanlı olarak etkileşime geçirilmesi sağlanarak ve bütünleştirilerek artırılmasıdır. Artırılmış Gerçeklik teknolojisi, bilgisayarda yaratılmış sanal ortam ile gerçek dünya görüntüsünü bir araya getirmektedir. İzleyiciler çevrelerindeki gerçek dünyayı bilgisayar tarafından oluşturulan resimler/modeller ile birlikte görebilirler.

Teknoloji ve Metodolojiler

gerceklik-sanallik-dogrusu

Paul Milgram: Gerçeklik-Sanallık Doğrusu

Artırılmış  Gerçeklik, kulllanıcının içinde bulunduğu gerçek dünyayı üzerine sanal objeler yerleştirerek ve onlarla gerçek zamanlı olarak tam bir etkileşime girmesini sağlayarak tamamlar ve zenginleştirir. Artırılmış Gerçeklik terimini daha iyi anlamak için yukarıda gösterilen ve ilk kez Paul Milgram tarafından oluşturulan şekle bakınız. Doğrunun ortasında gerçek ve sanal ortam taraflarına yakın iki adet Artırılmış Gerçeklik bölümü bulunmaktadır. Bunun anlamı artırılmış gerçekliğin, kullanıcıyı tamamen sanal ortam içerisine sokan sanal gerçeklikten farklı olmasıdır.

Coğrafi Konumlu Artırılmış Gerçeklik

 Bu tip Artırılmış Gerçeklik sistemleri, bilgisayar tarafından üretilen sanal eklentileri gerçek objeler üzerine bir marker (işaretleyici) yardımı olmadan bindirmektedirler. Coğrafi konuma dayanan Artırılmış Gerçeklik, kullanıcının yerini belirlemek ve ona içinde bulunduğu ortamla ilgili ilave bilgiler sağlamak maksadıyla; GPS (Global Positioning System – Küresel Konumlama Sistemi), akselerometre ve jiroskop  gibi konumlama sensörleri kullanmaktadır.

Aşağıdaki şekilde Artırılmış Gerçeklik uygulamalarının üretim endüstrisinde bakım süreçleri veya üretim hatlarında, işletme ve eğitim maliyetlerini düşürmek maksadıyla kullanılabileceği gösterilmektedir. 3B CAD (Computer Aided Design – Bilgisayar Destekli Tasarım) modellerden basit ve karmaşık animasyonlar, tablet bilgisayarı veya akıllı telefon gibi mobil bir cihaz uygulamasında gösterilmek üzere üretilebilir.

zihinsel-harita

Artırılmış Gerçeklik Temel Fonksiyonlarının Zihinsel Haritası

Yukarıdaki şekil aynı zamanda Artırılmış Gerçeklik uygulamalarının bir BİLGİ görüntüleme teknolojisi olarak kullanılmasını da göstermektedir. Gösterilen yöntemde 3B modeller yerine, üretim hattında bir problemin kaynağının tespit edilmesini  sağlayan işlem kabiliyeti ve/veya kontrol kartlarının grafiksel verileri gösterilmektedir. İzlenebilirlik, görselleştirilmiş bilginin arzu edilen bir özelliğidir.

Kalite Veri Analizinde, Bilgisayar Destekli Kalite (CAD-Computer Aided Quality) yazılımı kullanılmaktadır. Kalite Data Analiz yazılımının esnekliği kullanıcıya, süreç kontrol, maliyet azaltma,  süreç optimizasyonu ve standart uyumluluk dokümanları gibi kalite hedeflerinin doğrulanması imkan ve kabiliyetini kazandırır. Cpk (proses yayılım ve konum parametresi) gibi temel göstergeler, Kalite Veri Analiz yazılımı tarafından hesaplanır ve sonrasında süreç hataları ve arızalarının erkenden tanımlanması ve belirlenmesi maksadıyla kullanılır. Bu hata ve problemlerin belirlenmesi sayesinde kullanıcı daha hızlı ve etkin kararlar alarak üretim hatalarını,  sonradan düzeltmek yerine, maliyet ve üretim zamanını da düşürerek, üretim safhasında belirleme kabiliyetini kazanır.

İstatiki Proses Kontrolü (SPC-Statistical Process Control) kartları kullanıcıya, üretimde kullandığı süreçleri izleme şansını sağlamaktadır. SPC, kalite kontrol maksadıyla istatistiki yöntemleri kullanmakta, veri toplayarak süreç performansını önceden tahmin edebilmektedir. Kontrol kartları süreç  geliştirmede denenmiş, kanıtlanmış ve kabul gören oldukça etkili bir yöntemdir. SPC yöntemi kullanılarak, süreç kabiliyet indeksleri Cp (proses yayılım parametresi) ve Cpk elde edilir.  Cpk, spesifikasyon limitleri içinde üretim yapabilmek maksadıyla sezgisel süreç etkinliğini  veren istatiki bir ölçümdür.

Donanım ve Cihazlar

Artırılmış Gerçeklik uygulamaları mobil cihazlar ve Başa Monteli Görüntü (HMD-Head Mounted Display) üniteleriyle birlikte kullanılmaktadır. Son 10 yılda, akıllı telefon ve tabletler gibi mobil cihazları kullanan sayısı oldukça artmış ve mobil teknolojinin herkes tarafından kullanılabilme imkanları genişlemiştir. Öte yandan başa monteli  görüntü sistemleri uzun yıllardır kullanılmakta olmalarına rağmen henüz yaygın kullanıma geçilmemiştir. Başa monteli gösterge sistemleri esas olarak sanal gerçeklik uygulamalarında kullanılmaktadır, fakat son yıllarda Artırılmış Gerçeklik uygulamalarında da kullanılmaya başlanmıştır. Son yıllarda Artırılmış Gerçeklik uygulamalarında da kulllanılabilecek başa monteli görüntü sistemlerinin sayısı oldukça  artmıştır. GPS fonksiyonelliği bütün mobil cihazlar ve başa monteli görüntü  sistemlerine entegre edilmiş, akselerometre ve jiroskoplar popüler uygulamalar ‘‘Google Maps’’ veya ‘‘Waze’’ ile uyumlu hale getirilmişlerdir.

Veri toplama her bir çalışma istasyonunda,  analiz edilmesi gereken özelliklere bağlı olarak farklı ölçme cihazları kullanılarak yapılmaktadır. Elde edilen veriler tork anahtarları, sayısal göstergeler, gerçek pozisyon göstergeleri, sızdırmazlık durum göstergeleri ve birçok farklı sensör vasıtasıyla toplanabilmekte ve toplanan verier,  kablosuz iletişim aracılığıyla, Bilgisayar Destekli Kalite yazılımına daha pratik bir yaklaşım için aktarılmaktadır. Sonrasında yazılım (QDA), toplanan verileri kullanarak, Artırılmış Gerçeklik uygulamasına gönderilecek gerçek zamanlı raporları oluşturmaktadır. Aşağıdaki şekilde otomotiv endüstrisinde kullanılan ölçme cihazlarından örnekler ve Kalite Veri  Analiz programına aktarılması görülmektedir.

tork-anahtari-kalite-veri-analiz

Ölçmede Kullanılan Aletler: Sayısal Gösterge, Tork Anahtarı, Sızdırmazlık Sistemleri ve Kalite Veri  Analiz ile Bağlantı

Hipotez

Hipotez, üretim hattında toplanan bütün verilere mümkün olan en kısa zamanda erişildiği varsayılımına dayanmaktadır. Bu varsayım, Artırılmış Gerçeklik teknolojisinin, kalite kontrol ile ilgili faaliyetlerde Cpk indeksini izleyerek karar verme prosesini hızlandırdığını kanıtlamaktadır.

ar-uygulama-ornekleri

İç ve dış ortamda çalışan uygulama örnekleri

Metodoloji

Bu projede kullanılan metodoloji öncekilere nazaran daha iyi sentez edilmiş ve incelenmiş bir metodolojidir. Bu projenin özellikleri, 3B modeller ve animasyonların olmaması nedeniyle farklıdır. Artırılmış Gerçeklik sistemi kullanıcıya herhangi bir prosedür öğretmemekte veya sanal modelleri göstermemekte,  bunun yerine Bilgisayar Destekli Kalite yazılımına bağlanarak buradan aldığı bilgileri sunmaktadır. Sistem, gerçek objeler üzerine bindirilmiş sanal modeller yerine, sadece bilgi görselleştirme üzerine odaklanmaktadır. Yeni metodoloji, 3B modelleme ile doku ve animasyon aşamalarını, aşağıdaki şekilde görüldüğü gibi Örnek Toplama ve Bilgisayar Destekli Kalite Yazılımı ile Bağlantı üzerine yoğunlaştırmaktadır.

Deney tasarımı sonuç alıcı ve tanımlayıcı özellikler taşımaktadır. Örnekleme, beş adet freze makinası üzerinde yapılmış, üretilen her parçanın kritik boyutları ölçülmüştür. Kalite Veri Analiz yazılımı ile kablosuz bir bağlantısı olan bir Vernier kumpası deliklerin çaplarını ölçmüştür. Bu metodoloji üretilen grafik toollar vasıtasıyla niceliksel ve indeksleri hesaplamak suretiyle de anlaşılabilir istatistik veriler sağlamıştır.

Sürece Genel Bakış

Bu aşamada temel hedef, hangi Anahtar Performans Göstergelerinin (KPI-Key Performance Indicator) kullanıcı görüşüne sunulacağını tanımlamaktır. Proses kapasitesi (Cp, Cpk) ve Proses Performansı (Pp,  Ppk) gibi istatiski ölçümlerin yanı sıra histogram, kartlar veya yazılım tarafından üretilen grafik uygulamalar da Bilgisayar Destekli Kalite yazılımından elde edilebilir. Yapılan çalışmalarda Cpk indeksinin üretim davranışını göstermede en faydalı gösterge olduğu belirlenmiştir, bu indeks süreç kapasitesi hakkında genel bir özet ve kontrol limitlerine göre nasıl merkezlendiği hakkında veri  sağlamaktadır.

artirilmis-gerceklik-metodoloji-degisimi

Artırılmış Gerçeklik/ Bilgisayar Destekli Kalite Geliştirilmesinde Metodoloji Değişimi

Örnek Toplama

Vernier kumpası deliklerin çapını ölçmekte kullanılan konvansiyonel ölçü aletidir. Beş adet çalışma istasyonunda yirmişer adet delik delinmiş ve ebatları, kumpas ve kablosuz bağlantı kullanılarak Kalite Veri Analiz yazılımına kaydedilmiştir. Bu 100 örneğe ilave olarak kullanıcı, prosesi daha iyi  anlayabilmek için geçmiş kayıtlara da erişebilmektedir.

Bilgisayar Destekli Kalite İrtibatları

Kalite Veri  Analiz yazılımı tarafından üretilen raporlar virgül ile ayrılan bir değer (.csv) veya .pdf dosyası  şeklinde otomatik olarak Bilgisayar Destekli Kalite sistemine gönderilmektedir. PDF raporundan seçilen veriler çözümlendikten sonra Unity’e gönderilmektedir. Veriler Unity tarafından alındığında bir Android veya iOS uygulamasıyla entegre edilerek kullanıcı tarafından görülmesi sağlanmaktadır.

Alt Sistemlerin Artırılmış Gerçeklik Uygulamasına Entegrasyonu

Daniel Wagner, ‘‘Making Augmented Reality Practical on Mobile Phones’’ isimli  kitabında, fonksiyonel bir Artırılmış Gerçeklik uygulaması için aşağıda belirtilen temel görevlerin yerine getirilmesi gerektiğini açıklamaktadır:

  • Grafik kullanıcı arayüzünün (GUI-Graphical User Interface) başlatılması,
  • Marker’ın takip edilmesi,
  • Ölçek ve pozisyonun tahmin edilmesi,
  • Render oluşturulması.

Grafik arayüzünün başlatılması Unity içerisinde de tamamlanmaktadır. Uygulama, bir video oyun motoru kullanılarak programlanmıştır. Unity, önceden toplanan bilgilerin gösterilmesi için gereken sayıda sahne oluşturmaktadır. Her sahne, kullanıcının toplanan verileri Kalite Veri Analiz yazılımından almasını sağlayan kodları içeren metinlerr içermektedir. Genellikle bu kodlar Java veya C++ dilleriyle yazılmışlardır.

Ölçek ve pozisyonun tahmin edilmesi görevi, bir konumlama sistemi tarafından yerine getirilmektedir. Küresel Konumlama Sisteminin (GPS) binalar içinde veya depolarda çalışmadığı gözden uzak tutulmamalıdır. Bu dokümanda sunulan Artırılmış Gerçeklik uygulamasının bina içinde çalışması gerektiğinden, bir bina içi konumlama sisteminin kullanılması çok daha uygun bir opsiyon olacaktır. Bu çalışmada, ‘‘Marker İzleme’’ ve ‘‘Render Oluşturma’’,  3B modellerin önceden de bahsedildiği gibi olmaması nedeniyle, Artırılmış Gerçeklik Kalite İzleme uygulamasında kullanılmamaktadır.

bina-ic-dis-ornek-uygulama

Bina içi ve dışında çalışan örnek bir uygulama

Artırılmış Gerçeklik Uygulamasının Görselleştirilmesi

Bu aşama, Artırılmış Gerçeklik uygulamasında programlama veya  irtibat problemleri olup olmadığını belirlemek maksadıyla yapılan testleri içermektedir.  Bu dokümanda sunulan Artırılmış Gerçeklik sisteminin ana hedefi; ilgili bilgilerin zamanında kullanıcıya sunulması olduğundan, kullanıcı görüş alanında gösterilen verilerin farklı çalışma istasyonlarında farklı veya yanlış yerlere yerleştirilmediğinden emin olunmalıdır.

uretim-hatti

Üretim hattında kalite data analizi

Deney Araçları

  • Artırılmış Gerçeklik uygulamasının çalışacağı Asus Google Nexus 7 tablet. Android işletim sistemi kullanılmaktadır Merkezi İşlem Birimi Quad-core 1.2 Ghz’dir. Nexus 16 GB boyutunda dahili bir hafıza ve 1 GB RAM kapasitesine sahiptir.
  • Nexus 7, Assisted GPS (A-GPS) özelliklidir ve içinde akselerometre, jiroskop, yakınlık sensörleri ve pusula bulunmaktadır.
  • Kalite Veri Analiz yazılımı ölçme sistemleri ile kablosuz bağlantı sağlama özelliğine sahiptir. Kalite Veri Analiz yazılımı, e-mail, SMS ve İnternet üzerinden iletişim özelliklerine sahiptir. .DOC, .PDF veya HTML formatında rapor oluşturabilir.
  • ADS Endüstriyel Birim Spesifikasyonları: Windows® 7 Professional Sp1 İşletim sistemi, Hafıza DRAM 4GB. Solid State Drive 120 GB SATA (Serial Advanced Technology Attachment).
  • Mitutuyo 543-692 model sayısal gösterge, gövde çapı 3/8”. Ölçme kuvveti 2.0N. Çalışma sıcaklığı 0 F – 140 F (0°C – 40°C).

Veri Toplama

Yukarıda bahsedildiği gibi, bu deneyde Vernier kumpası açılan deliklerin çaplarını ölçmek üzere seçilmiştir. Veriler metal işleme bölümünde yer alan freze tezgahlarından toplanmıştır. Maksada daha uygun veriler toplamak için örnek olarak 20 adet parça işleme tabi tutulmuş ve delik çapları, Kalite Veri Analiz yazılımına kaydedilmişlerdir. Freze tezgahlarındaki süreçlerin analizi maksadıyla, son zamanlarda alınan örneklerin yanı sıra geçmiş veriler de deney esnasında kullanılmıştır.

Veri Analizi

  • Toplanan bilgiler üç farklı senaryoda kullanılacaktır:
  • Manuel yazılmış ebatlar ve Cpk indeksinin manuel olarak hesaplanması,
  • ADS endüstriyel birim üzerindeki raporların sadece Kalite Veri Analiz arayüzü ile incelenmesi,
  • Kullanıcı görüş alanında Artırılmış Gerçeklik-Kalite Veri Analiz uygulamasıyla rapor ve Cpk indekslerinin gösterilmesi.

Sonuçlar

Manuel Senaryo: Beklenildiği gibi bu senaryo en yavaş ve hatalara en fazla açık olan opsiyondur. Cpk indeksinin elle yapılan hesaplamaları, ortalamalar ve σ’ manuel olarak elde edildiğinde çok uzun zaman almaktadır. Grafiksel yardımlar olmadan kullanıcı hedeflenen sonuca ulaşamayabilmektedir.

Sadece Kalite Veri Analiz Senaryosu: Bu yöntem, grafikler ve otomatik hesaplamalar oluşturarak zaman tasarrufu sağlayan çok faydalı bir uygulamadır. Temel dezavantaj, yazılım içindeki bilgilere ulaşmanın zorluğu ve yeni kullanıcıların uygulamanın fonksiyonları ve arayüzü bilmemeleridir. İşleme atölyesinde yapılan incelemede, Kalite Veri Analiz yazılımı yerleştirilen endüstriyel birimlerden alınan raporların basılmasının beklenenden daha fazla zaman aldığı görülmüştür.

Artırılmış  Gerçeklik-Kalite Veri Analiz Senaryosu: Bu opsiyonun, Kalite Veri Analiz hesaplamaları ve raporlarının, işlemin yönelimini saptamadaki avantajları nedeniyle en hızlı uygulama olduğu kanıtlanmıştır. Artırılmış  Gerçeklik fonksiyonelliği daha kolay bir etkileşim ve endüstriyel birimden alınan bilgilerin değerlendirme süresinin kısalmasına neden olmuştur. Kullanıcılar, Kalite Veri Analiz arayüzünü unutarak, sadece bilgiye odaklanmışlar ve süreci daha kritik analiz etme eğilimine yönelmişlerdir.

Yeni Araştırma Alanları

Sistemin % 100 fonksiyonel hale getirilmesi maksadıyla üretim ortamları ve montaj hatlarında ergonomi  ve güvenlik açılarından bir çalışma yapılması planlanmıştır. Dikkatsizce kullanıldığında bu uygulama, mobil cihazı tutan kullanıcıların, özellikle dikkatleri ekran yerine ‘‘uyarı işaretleri’’ üzerine odaklandığında yaptığı iş ile bütünleşmesini riske sokmaktadır. Sistem, NOM-017-STPS ve ANSI/ISEA Z87.1-2010 gibi bütün koruyucu donanım güvenlik normları ile uyumlu olmak zorundadır.

Projenin bir sonraki safhasında, Tecnológico de Monterrey Üniversitesi ile işbirliği  yapılarak, başa monteli bir görüntü ünitesinin tasarlanması ve kullanılması planlanmıştır. Bir geliştirme grubu oluşturulmuştur ve bu grup, halen ‘‘Google Cardboard’’ ile uyumlu giyilebilir bir sistem üzerinde çalışmalarını sürdürmektedir.  Giyilebilir SEER Başlık ve Archos sanal  gerçeklik gözlükleri veya başa monte görüntü sistemleri, artırılmış veya sanal gerçeklik uygulamalarında, mobil cihaz, akıllı telefon veya tablet kullandıklarından birbirlerine benzerdir. Bu şekilde, bu dokümanda anlatılan Artırılmış Gerçeklik-Kalite İzleme uygulaması, emniyet kurallarını göz ardı etmeden çok daha gerçekçi bir hale gelmektedir.

Sonuçlar

Artırılmış  Gerçeklik teknolojisinin bakım operasyonları esnasında ve eğitim kurslarında teknisyenleri yönlendirme maksadıyla etkin olarak kullanılabildiği kanıtlanmıştır. Çalışma süresi kısalmakta ve görevi tamamlamak için yapılması gereken adımları, bilgi ve animasyonlar vasıtasıyla çok net ve açık bir şekilde kullanıcıya göstererek hata yapma olasılığını önemli oranda azaltmaktadır. Artırılmış  Gerçeklik teknolojisinin sağladığı avantajlar, üretim endüstrisi dışında da birçok alanda kullanılabilir. Bu teknolojinin, eğitim ve bilgi transferinin kritik görevleri başarmada gerekli olduğu alanlarda kullanılmasının sağlayacağı potansiyel  avantajlar dikkate değerdir.

Bu dokümanda önerilen sistem, üretim faaliyetleri ile kalite ve kontrol operasyonlarında bilginin arzu edilen bütün frekanslarda kullanıcıya sunulmasına imkan sağlamaktadır. Sistemin sağladığı görülebilir geçmiş kayıtlar birkaç saatten haftalar ve hatta aylar öncesine kadar gidebilmektedir. Bu özellik kullanıclara, üretim hattında, sadece bir makinede değil, birkaç çalışma tezgahındaki  kullanıcı yönelimlerini  belirleme avantajını sağlamaktadır. Toplanan hassas verilere zamanında erişim, doğru karar verme sürecinin kolaylaşmasını ve hızlanmasını sağlamaktadır.

Q-Yönetim Yazılımı (Kalite Veri Analiz), Artırılmış  Gerçeklik teknolojisi ile desteklendiğinde, bilgisayar program yazımı için çok daha dinamik bir hale gelmektedir. Artırılmış Gerçeklik teknolojisi Kalite Veri Analizini, bütün üretim hattını göz önünde tutarken, birkaç çalışma tezgahındaki proses performanslarına erişimi sağlayarak basitleştirmektedir, örneğin artık, her bir çalışma tezgahına giderek durumlarının sorgulanması ihtiyacı ortadan kalkmaktadır.

Artırılmış  Gerçeklik sistemi  bunun yanı sıra bir  eğitim uygulaması olarak da kullanılmaktadır ve kullanıcıların, Artırılmış Gerçeklik sistemini kullandıklarında kalite terimlerini çok daha kolay anlayabildikleri görülmüştür. Yazılı veri toplama ve manuel hesaplamaların, grafiksel yardım olmadığında kullanıcıları, özellikle konuyla öncesinde bir ilgileri olmadığında çok yorduğu gözlenmiştir. Artırılmış  Gerçeklik uygulaması, Cpk indeksini açık ve net bir şekilde, Xbar ve Rbar Grafiklerinde, spesifikasyon limitleriyle birlikte göstererek ve bu limitleri direkt olarak kullanıcının görüş alanına yerleştirerek, kullanıcının bilgisayarda saklanan veri  bankası ve raporlara erişim gereksinimini ortadan kaldırmaktadır. Görsel bilgiye hızlı erişim kullanıcının süreci anlamasını da oldukça kolaylaştırmaktadır.

 

Teşekkürler

Bu dokümanda sunulan uygulamanın geliştirilmesi,  Automated Data Systems (ADS) çalışanlarının sayesinde gerçekleşmiştir. ADS, Artırılmış  Gerçeklik teknolojisini üretim ve kalite operasyonlarında kullanılabilecek potansiyel bir  teknoloji olarak görmektedir. ADS tarafından sağlanan bilgi, destek ve kaynaklar bu dokümanda sunulan uygulamanın gerçekleştirilmesinde çok büyük katkılar sağlamıştır.

Çevirenin Notu: Doküman aslına sadık kalınarak çevrilmiştir. Yazının orijinaline aşağıdaki linkten erişebilirsiniz.

http://ac.els-cdn.com/S1877050915037114/1-s2.0-S1877050915037114-main.pdf?_tid=d795b9c8-91dc-11e6-b8d1-00000aacb35e&acdnat=1476429017_dc458f43a584fef8a94058cb4265e71b

 Referanslar

  1. Defeo J, Juran JM. Juran’s Quality Handbook: The Complete Guide to Performance Excellence 6/e. Mcgraw-hill; 2010.
  2. Russell JP. The ASQ Auditing Handbook, Fourth Edition. ASQ Quality Press; 2012.
  3. Kane VE. Process Capabilities Indices. Journal of Quality Technology 1986; 18(1): 41-52.
  4. Soni M. Defect Prevention: Reducing Costs and Enhancing Quality. iSixSigma 2006;19
  5. Jensen C. A Record Year of Recalls: Nearly 64 Million Vehicles. The New York Times. February 12, 2015. Available on :

http://www.nytimes.com/2015/02/13/business/auto-safety-recalls-set-record-of-nearly-64-million-vehicles-in-2014.html?_r=1. 

  1. Rusell J.P. The ASQ Auditing Handbook, Fourth Edition. ASQ Quality Press, pp. 215-218, 2012 
  2. Ulmer JM. A Study of ASQ and SME Members on the Effects of Continuous Improvement Practices and Certifications on Quality Cost for Small-to-midsized United States Manufacturing Companies. ProQuest, pp. 72, 2008
  3. Azuma RT. A survey of Augmented Reality. Teleoperator and Virtual Environments 1997; 6(4): 355-385.
  4. Milgram P, et al. Augmented Reality: a class of displays on the reality-virtuality continuum. In Photonics for Industrial Applications. International Society for Optics and Photonics, 1995. pp. 282-292
  5. Tablets & Mobile | Nexus 7 | ASUS Global. Retrieved from: http://www.asus.com/Tablets_Mobile/Nexus_7/ specifications/.
  6. ASI Datamyte Spec Sheet | QDA Q-Management. Retrieved from: http://www.asidatamyte.com/ftpgetfile.php?id=166. 
  7. Howard D. The Basics of Control Charting. 1/e. Management-NewStyle, 2003; pp. 5.
  8. Garza Luis E, Pantoja G. Augmented Reality Application for the Maintenance of a Flapper Valve of a Fuller-Kinyon Type M Pump.

Procedia Computer Science Journal 2013; 25:154–160.

  1. Wagner D. Making augmented realitypractical on mobile phones. IEE Computer Society 2009; 29(3): 12-15.
  2. Mitutoyo Digimatic Indicators. Retrieved from: http://www.farnell.com/datasheets/92847.pdf.
  3. ANSI/ISEA Z87.1-2010, American National Standard for Occupational and Educational Personal Eye and Face Protection Devices, American National Standards Institute, www.ansi.org
  4. Castro C. A methodological framework for augmented reality technological applications in industrial field. Thesis MSM, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterres, campus Monterrey, Mexico; 2012.

 

 

[1] Bu yazı yazarlar tarafından 2015 International Conference on Virtual and Augmented Reality in Education Konferansında ‘‘Augmented Reality as a Tool for Production and Quality Monitoring’’ başlığı altında sunulmuştur.

 

Yazar Ercan Caner

Çeviren: Ercan Caner, Elektrik ve Elektronik Mühendisliğinin yanı sıra, uçak ve helikopter lisanslarına sahiptir. Yüksek lisans derecesini Gazi Üniversitesi’nden Avrupa Birliği – Türkiye İlişkileri alanında alan Caner, halen Türkiye Hava Sahası Yönetimi alanında Haliç Üniversitesi’nde doktora tez çalışmalarını sürdürmektedir. İnsansız Hava Araçları (2014) ve Taarruz Helikopterleri (2015) konulu makaleleri yayımlanmıştır. 39 yılı kapsayan TSK, BM ve NATO ile savunma sanayii deneyimlerine sahiptir.
E-mail: ercancaner@gmail.com Twitter: @ercancaner1963

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.