savunmahavacılıkteknolojipolitikaanalizmevduatkriptosağlıkkoronavirüsenflasyonemeklilikötvdövizakpchpmhp
DOLAR
34,5424
EURO
36,0063
ALTIN
3.006,41
BIST
9.549,89
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Karla Karışık Yağmurlu
2°C
Ankara
2°C
Karla Karışık Yağmurlu
Pazar Hafif Kar Yağışlı
1°C
Pazartesi Açık
1°C
Salı Parçalı Bulutlu
3°C
Çarşamba Çok Bulutlu
4°C

TÜRKİYE SANATÇILAR BİRLİĞİ – BASIN AÇIKLAMASI

TÜRKİYE SANATÇILAR BİRLİĞİ – BASIN AÇIKLAMASI

TÜRKİYE SANATÇILAR BİRLİĞİ  BASIN AÇIKLAMASI

17 Mart 2018

İSTİKLAL MARŞI TARTIŞMASINA SON NOKTAYI KOYUYORUZ!

Sayın Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın yapmış olduğu konuşmada İstiklâl Marşımızın müziğinin yüreklere nakşedemediğini, bu nedenle Mehmet Akif Ersoy’un şiirinin yeniden bestelenmesi gerektiğini belirtmiş ve güfte var, beste yok demiştir.

Buna dayanarak İstiklâl Marşımız, sözleri yayılarak, prozodisi bozuk, ilahî müziğe benzer, ancak bozuk bir türde söylenmeye başlanmıştır.

Bilgisizce yapılan bu girişimler ayrıca şiire de büyük zarar vermektedir. Milli Marşımız kutsaldır, hiç kimse dokunamaz!

İlahiler, Allah yolunda secde etmeyi, diz çökmeyi anlatır. Bu dünyayı değil, başka bir varoluştan söz eder. Ancak Milli Marşlar bir milletin gerçeklerini, onurunu, gururunu, zaferlerini ve asla diz çökmeyeceğini ifade eden şiir ve müziğin birlikteliğidir. Milli Marş bir
milleti temsil eder.

İstiklal Marşımıza, Türkçemize durup dururken dayanaksız eleştiriler yapmak, tartıştırmak yerine Türkiye’nin ve halkımızın ağır sorunlarına çözüm getirmek gerektiğini düşünüyoruz. 

MEHMETÇİĞİ SIRTINDAN VURMAYIN!

Bu temel anlayış doğrultusunda Türk Milletinin dokunulmazı olan İstiklâl Marşımızın müziği hiç bir bilimsel temele dayanmadan ‘yüreğime hitap etmiyor’ diyerek kişisel bir kararla ‘ülkemizin Milli Marşı’ tartışmaya açılamaz, itibarsızlaştırmak yoluyla halkın millî duyguları ile oynanamaz.

Mehmetçiğimiz Afrin’de vatan mücadelesi verirken, onun en büyük dayanağı İstiklâl Marşımıza yapılan bu tür saldırıları kabul etmiyoruz.

Sınır boylarında, cephede Mehmetçiğimizin bayrağı öperek, yüreği vatan sevgisi ve ecdadının gururu ile, göğsü kabararak söylediği İstiklâl Marşımızı şimdi değiştirelim demenin mantığını açıklamak mümkün değildir.

Bunca yıldır İstiklal Marşımızın müziğini yüreğine sindiremeyenler var ise onlara müziği değil, yüreklerini değiştirmelerini öneriyoruz. İstiklal Marşımızın ne şiirine, ne de müziğine kimseye dokundurtmayacağız.

MEHTER MÜZİĞİ MİLLİ MARŞ OLAMAZ

Son tartışmalarda milli marşımız Mehter müziği olsun gibi öneriler yapılmaktadır. Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması ile birlikte gelişen sanat anlayışımız, günümüzde müze müziği olan Mehter marşlarını aşmış, bir çok alanda olduğu gibi sanat alanında da büyük bir devrim
yapmayı başarmıştır. Halkımızdan bu devrimleri unutup tekrar kapanmış bir dönemin müziğine geri dönmesi beklenemez. Kaldı ki müze müziği haline gelmiş Mehter marşlarımız kendini geliştiremediği için sadece kendini tekrarlayarak bugüne kadar gelebilmiştir.

Ayrıca İstiklal Marşımızda kelimeler arasında yapılan kesintiler ile ilgili eleştiriler yapılmıştır. Hece kesintili prozodi uygulaması 1600’lerden 1920’lere kadar süren temel prozodi anlayışıdır, melisma (nağme) uygulamalarıyla birlikte bütün geleneksel Türk müziği bestelerinde görülür. Buna göre, prozodi uygulamasında müzik sözü, müzik cümlesinin bölünmelerine uyarlanırken, sözcüğün sonraki müzik dizininde devamı ile ifadenin sürekliliği sağlanırdı (“o be-nim” gibi). Geleneksel ‘Fasıl’da toplu okuma sırasında grubun bazı üyeleri nefes yerini müzik cümlesine göre, bazı üyeleri de müzik sözünün bütünlüğüne göre iş bölümü yaparlardı, böylece hem müzik, hem şiir bütünlüğü sağlanırdı. Itri’nin, Dede Efendi’nin başta olmak üzere bütün geleneksel Türk müziğinin en önemli yapıtları gazel formu dışında İstiklal Marşı da, olduğu gibi bölünmeli prozodi uygulamalarıdır. Yaklaşık beş yüz yıllık bütün geleneksel Türk müziği bestelerinde durak, yapıtın en alt perdesi ile meyanın en üst perdesi arasında görülür. Buna göre bir Itri bestesini söylemek İstiklal Marşını söylemekten yüz kat daha zordur. İstiklal Marşı halk tarafından benimsenmiş gururla okunan bir besteye sahiptir. İyi müzik kulağına sahip olanlar bestesiyle, diğerleri sadece güftesiyle İstiklal marşını okumaktadırlar bu, dünyanın başka uluslarının ulusal marşlarında da böyle uygulanıyor.

GENÇ CUMHURİYETİN SESİ İSTİKLAL MARŞI

İstiklal Marşımız çağına uygun, bilimsel anlamda marş formunda, melodi, armoni, ritm ve orkestrasyon olarak çok başarılı, uygar dünyada ülkemizi gururla temsil eden bir eserdir. İstiklal Marşımız, yedi düvele karşı İstiklal Savaşını kazanıp zaferin coşkusunu, genç
Türkiye Cumhuriyetinin heyecanını müziği ile en güzel şekilde yansıtmayı başarmış gerçek anlamda bir Milli Marştır.

OSMAN ZEKİ ÜNGÖR VE MEHMET AKİF ERSOY’U MİNNETLE ANIYORUZ

Duyulduğu anda 80 Milyon Türk evladını ayağa kaldırmayı başaran İstiklal Marşımızın iki yaratıcısı şair Mehmet Akif Ersoy ve besteci Osman Zeki Üngör’ün ruhları şâd olsun. Cumhuriyetimize sahip çıkmakla eş anlamlı olan İstiklal Marşımıza şiiri ile, müziği ile sonuna
kadar sahip çıkacağımızı buradan duyuruyoruz. Ve bu konuya son noktayı koyuyoruz.

İnci ÖZDİL
Orkestra Şefi
Türkiye Sanatçılar Birliği Başkanı

 

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.